Mensen over Luchthaven Twente

KvK-voorzitter Louis Koopman:

“De race is nog niet gelopen!”

Louis Koopman, regio-voorzitter van de Kamer van Koophandel, is uiteraard blij met het rapport dat de Vliegwiel Twente Maatschappij heeft gepresenteerd, maar waarschuwt voor euforie. “We hebben nog een lange weg te gaan, waarin veel mis kan gaan. We moeten nog een aantal bestuurlijke en politieke hobbels nemen en vervolgen moet ook de aanbesteding nog lukken. Daarnaast is Twente in de Luchtvaartnota op het tweede plan geplaatst. Men ziet Lelystad als dé overloop-luchthaven van Schiphol, dat ook nog eens de eigenaar van dit terrein is.” Aan de andere kant prees Jeroen Fukke, directeur Luchthavens van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, ons onlangs over de wijze waarop de regio met de problematiek is omgegaan.

Het plan is, in zijn ogen, een geweldig uitgangspunt voor een gezonder regionale ontwikkeling en biedt het enorme kansen voor het Twentse bedrijfsleven. “We hebben als Kamer van Koophandel altijd gezegd dat Twente zonder luchthaven niet echt van de grond kan komen. Nu we die kans hebben, zullen we die met beide handen moeten aangrijpen. Dus niet juichend met de handen in de lucht rustig naar de finish rijden, maar er voluit tegenaan gaan en de lobby volhouden en waart mogelijk versterken.

Uiteraard vindt Louis Koopman het jammer dat Wilma Van Ingen deze belangrijke stap niet als KvK-directeur kan meemaken. “Haar opvolgster, Medy van der Laan, lijkt even gedreven als Wilma én ze heeft een perfect netwerk in ‘Den Haag’. Dat laatste zal ze nog terdege moeten aanboren.”

Naast de veel geprezen perfect procedure is ook het resultaat van hoge kwaliteit. “We krijgen de meest groene luchthaven Nederland en er is ruimte genoeg voor een verdere verbetering van de natuurwaarde van een deel van het terrein.”Maar bij de nieuwe Luchthaven Twente gaat het om meer dan vliegen alleen. De bedrijvigheid op het terrein zal voor veel werkgelegenheid kunnen zorgen. Nu zit de luchtvaart en de luchtvaartgebonden industrie nog in een forse dip, maar als de economie aantrekt zal het terrein veel nieuwe bedrijven trekken. En dat zal ook voor veel indirecte werkgelegenheid zorgen.”

Door de gevolgde procedure lijkt het sentiment in Twente volledig omgeslagen. Zowel bij de enquête in TC Tubantia als tijdens de discussie in ‘Berlin bleek zo’n 70% plan B (de compacte luchthaven) te steunen.”Ik denk dat veel tegenstanders door het ‘groene karakter’ van mening zijn veranderd. Mogelijk zijn ze ook op bezoek gegaan in Soesterberg, waar na sluiten van de vliegbasis de plaatselijke economie is ingestort.”

Bron: VIT Nieuwsbrief juli 2009

Tekst: Niko Wind

Onderwerpen
Vliegwiel Twente Maatschappij